Hodnocení hotelů podle počtu hvězdiček je nejznámějším ukazatelem, podle kterého se návštěvníci řídí při výběru hotelu. I přes mnohé snahy o sjednocení neexistují jednotná pravidla, podle kterých by se hvězdičky udělovaly. Hotely proto vstupují do organizací a sdružení, které mají svá vlastní pravidla.
O sjednocení se snaží organizace HOTREC (Hotels, Restaurants & Cafés in Europe), která již působí například v Německu, Nizozemsku, Rakousku, Švýcarsku nebo i České republice.
I když má každá organizace jiná pravidla, všeobecně jsou uznávány následující podmínky pro získání příslušného označení.
Podmínkou je studená voda na pokoji, sociální zařízení na patře a základní vybavení pokoje.
Součástí ubytování je každodenní úklid pokoje, služby recepce a možnost platit kreditní kartou. Ve vybavení pokoje je barevná televize a světlo na čtení vedle postele.
Všechny pokoje jsou vybaveny televizí, trezorem a stolem. Na pokoji se nachází koupelna se sprchou nebo vanou, vysoušečem vlasů, topením a toaletou. Hotelová recepce je otevřena minimálně 14 hodin denně a personál mluví dvěma jazyky. Součástí hotelu je restaurace, která je otevřena minimálně 5 dnů v týdnu.
Pokoj je vybaven čalouněným křeslem, pohovkou se stolkem a minibarem. Hotelová recepce je otevřena minimálně 18 hodin denně, v hotelu je k dispozici přístup na internet, směnárna a restaurace, která je otevřena minimálně 6 dnů v týdnu. Hotel svým hostům nabízí kosmetické produkty (např. sprchovací čepice, pilníček na nehty, bavlněné tampony) a drobné krejčovské opravy. Nápoje zajišťuje minibar nebo 24 hodinová pokojová služba.
Internet v hotelovém pokoji, v některých pokojích oddělená koupelna a WC, minibar a kompletní jídelní servis na všech patrech. Při příjezdu je každý host osobně uvítán a je mu k dispozici bagážista, vrátný a dveřník. Personál hovoří plynně dvěma světovými jazyky a česky. Hotel dále nabízí služby jako žehlení a praní. V hotelu se nacházejí minimálně dvě restaurace a hotelový bar.
Všeobecným trendem je zavádění nadstandardních služeb z vyšších kategorií do hotelů nižších kategorií. Například v takřka všech tří-hvězdičkových pokojích je zdarma přístup na internet, i když je tato služba standardem až v pětihvězdičkových hotelech. Ovšem toto pravidla ne vždy platí. Například mnohé čtyř-hvězdičkové hotely zaměřené na firemní klientelu (zaměstnance na služební cestě) mají internet zpoplatněný. Jelikož vědí, že si jej každý zaměstnanec aktivuje, jelikož mu firma pracovní cestu proplácí jako celek.